Ekonomi

Fitch, Namibya’nın ’BB-’ notunu istikrarlı görünümle teyit etti

Investing.com — Fitch Ratings, 23 Mayıs 2025 Cuma günü Namibya’nın Uzun Vadeli Yabancı Para Cinsinden İhraççı Temerrüt Notunu (IDR) ’BB-’ olarak istikrarlı görünümle teyit etti. Bu not, Namibya’nın güçlü yönetişim göstergeleri, kurumsal çerçevesi ve büyük bankacılık dışı finansal sektörün (NBFS) desteklediği mali finansman esnekliği ile destekleniyor. Bununla birlikte, bu olumlu faktörler yüksek mali açıklar, devlet borcu, büyük mali finansman ihtiyaçları ve katı harcama profili ile dengeleniyor.

Fitch, 2025 yılında reel GSYİH büyümesinin 2024’teki %3,7’den %3,8’e hafif bir toparlanma göstermesini bekliyor. Bu beklenti, yağış düzenlerinin normalleşmesi sonucu tarımsal faaliyetlerin artması ve turizmdeki canlanma ile ulaşım, toptan ve ticaret sektörlerindeki güçlü aktivitenin hizmet sektörünü güçlendirmesine dayanıyor. Ayrıca, uranyum sektöründeki toparlanma ve daha yüksek altın üretimi ekonomiyi destekleyecek. Ancak elmas üretiminin düşük fiyatlar nedeniyle durgun kalması bekleniyor. Petrol ve gaz arama faaliyetleri büyümeye katkıda bulundu, ancak nihai yatırım kararları öncesinde 2026 yılına kadar momentumun yavaşlaması öngörülüyor.

Enflasyonun 2024’teki %4,2’den 2025’te %4,0’a düşmesi bekleniyor. Namibya Merkez Bankası (BoN), Ağustos 2024’ten bu yana toplam 100 baz puanlık dört faiz indirimi sonrasında politika faizini %6,75’te tuttu. Bu durum, yeniden enflasyonist baskılar konusundaki endişeleri yansıtıyor. Politika faizi şu anda Güney Afrika’nın politika faizinin 75 baz puan altında bulunuyor. Fitch, BoN’un para politikasının Namibya dolarının Güney Afrika randına uzun süredir devam eden sabit kur düzenlemesinin sürdürülebilirliğiyle tutarlı kalmasını bekliyor.

Hükümet gelirlerinin, geleneksel gelir kaynakları olan elmas sektörü ve Güney Afrika Gümrük Birliği (SACU) gelirlerindeki zayıflama nedeniyle baskı altında kalması bekleniyor. Elmasla ilgili gelirler, Mart 2025’te sona eren mali yılda (FY24) GSYİH’nin %1’inin altına düştü. Bu oran FY23’te GSYİH’nin yaklaşık %2’si seviyesindeydi ve toparlanma olasılığı düşük görünüyor. SACU gelirlerinin FY25’te %24 düşerek GSYİH’nin %8’ine gerilemesi bekleniyor. Bu oran FY24’te yaklaşık %12 seviyesindeydi ve orta vadeli beklentiler belirsizliğini koruyor.

Fitch, mali açığın FY25’te GSYİH’nin %5,0’ına genişlemesini öngörüyor. Bu oran, genel hükümetin (GG) bütçe hedefinden 0,4 puan ve ’BB’ medyan projeksiyonu olan %2,8’den daha yüksek. Bu durum, FY24’teki sapmayı takip ediyor. O dönemde açık, harcama artışının geliri aşması nedeniyle bütçelenen seviyeden 0,7 puan daha yüksek olarak GSYİH’nin %3,9’una ulaşmıştı. Yüksek sosyal harcamalar ve borç servisi nedeniyle harcama baskısı devam edecek.

Brüt borçlanma ihtiyaçları, Ekim ayında vadesi dolacak 750 milyon dolar tutarındaki Eurobond nedeniyle FY25’te GSYİH’nin %32’sine yükselecek. Ardından FY26’da hala yüksek sayılabilecek %26 seviyesine düşecek. Tahvil, 500 milyon doları amortismanlardan ve geri kalanı dış veya iç finansmandan karşılanarak ödenecek. FY24 sonunda amortisman fonları toplam 463 milyon dolara ulaştı. SACU gelirlerinden üç ayda bir 1,0 milyar NAD (GSYİH’nin %0,4’ü) katkı yapılıyor.

Fitch, GG borç/GSYİH oranının 2024 ’BB’ medyanı olan %53,8’in oldukça üzerinde, %67,2 seviyesinde kaldığını tahmin ediyor. Bu durum, bütçe açığını finanse etmek için artan borçlanmadan kaynaklanıyor. GG borcunun GSYİH’nin yaklaşık %65’i seviyesinde istikrar kazanması bekleniyor. Ancak bu oran ’BB’ emsallerinin üzerinde kalacak.

Namibya’nın cari işlemler açığı, hidrokarbon ve yenilenebilir enerji projelerine ilişkin büyük makine ve hizmet ithalatını yansıtarak 2024’te tahmini olarak GSYİH’nin %15,4’üne genişledi. Doğrudan yabancı yatırım girişlerinin cari işlemler açığını finanse etmesi bekleniyor. Uluslararası rezervlerin, tahvil itfasından sonra Mart 2025 sonundaki 3,3 milyar dolardan yaklaşık 2,8 milyar dolara düşmesi öngörülüyor.

Namibya, Politik İstikrar ve Haklar ile Hukukun Üstünlüğü, Kurumsal ve Düzenleyici Kalite ve Yolsuzlukla Mücadele konularında ’5[+]’ ESG İlgililik Puanına (RS) sahip. Bu durum, istikrarlı siyaset, siyasi sürece katılım için orta düzeyde haklar, orta düzeyde kurumsal kapasite, yerleşik hukukun üstünlüğü ve orta düzeyde yolsuzluk seviyesini yansıtıyor.

Not düşürülmesine yol açabilecek faktörler arasında devlet borcu/GSYİH oranında belirgin bir artış, projeksiyonlardan daha zayıf bir büyüme trendi veya artan dış kırılganlıklar yer alıyor. Öte yandan, not yükseltilmesine yol açabilecek faktörler arasında daha güçlü orta vadeli büyüme beklentileri veya orta vadede devlet borcu/GSYİH oranında önemli bir düşüş bulunuyor.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu